Leg mensen niet het vuur na aan de schenen, maar wakker het vuur in hun binnenste aan

Wat heeft vuurtje stoken te maken met je dagelijkse werk als leidinggevende zou je zeggen? Misschien wel meer dan je denkt…

Laten we eens kijken: Iemand het vuur na aan de schenen leggen betekent dat je het iemand heel moeilijk maakt. Vaak heeft het de specifiekere betekenis ‘iemand scherp ondervragen, zodat hij zich er niet meer uit kan redden met smoesjes’ en soms ook ‘iemand door scherpe vragen te stellen proberen te ontmaskeren’.

Dat lijkt meer op een verhoormethode van de politie dan een manier om medewerkers te motiveren. Toch proberen veel leidinggevenden hun medewerkers te motiveren zich harder in te zetten door te vragen waarom ze iets niet op een andere manier aanpakken of waarom ze iets niet voor elkaar hebben gekregen.

Jij wilt graag dat je medewerkers gemotiveerd werken en zich optimaal inzetten om de doelstellingen van de organisatie te realiseren. Maar uit deze manier van vragen lijkt de achterliggende veronderstelling te zijn dat jouw mensen niet uit zichzelf gemotiveerd zijn; Als leidinggevende moet je er bovenop zitten, anders ontstaat er een 9-tot-5-mentaliteit, lopen mensen de kantjes ervan af en zullen ze onvoldoende proactief zijn. Klinkt niet echt positief, vraag is of deze manier van aansturen jou en je mensen de meeste energie oplevert. Hoe zou je jouw mensen op een andere manier kunnen motiveren?

Maar wat is motivatie eigenlijk?

De Dikke Van Dale geeft het volgende antwoord: mo·ti·va·tie (de ~ (v.))

1. enthousiasme voor een taak => drijfkracht
2. [psych.] drijfveer => motief

Als je als leidinggevende je medewerkers wilt motiveren, zul je dus misschien eerst moeten achterhalen wat hen enthousiast maakt. Wat zijn hun drijfveren? Hoe kun je hierop inspelen?

Precies mijn ding!

Ik heb afgelopen week een drietal gesprekken gevoerd met managers van een aantal grote organisaties over hoe zij bij hun medewerkers eigen verantwoordelijkheid en ondernemerschap kunnen vergroten. Mooi om te zien dat juist zicht op wat de drijfveren / behoefte is van medewerkers, maakt dat mensen sneller in beweging komen. Ook heb ik met twee individuele medewerkers een drijfverencoaching gedaan, puur gericht op zicht op hun diepe drijfveren. Lastig om zelf achter te komen maar door middel van onze drijfverenanalyse krijgen ze mooi zicht op waar hun vuurtje zit. Ze zijn door dit inzicht beter in staat om zelf regie te nemen en daardoor, al direct na het gesprek, meer gemotiveerd om hun werk te doen. Of ze komen erachter dat een drijfveer te weinig wordt gevoed. Op dat moment gaan we kijken op welke manier ze van dit “honger” gevoel af kunnen komen. Een conclusie kan zijn dat het werk onvoldoende voedend is omdat bijvoorbeeld de rol veranderd is. Maar vaak genoeg kan het vuurtje ook worden opgestookt door bijvoorbeeld door het oppakken van een hobby of lezen van boeken.  Ik heb bijvoorbeeld iemand begeleid die nooit wist dat zij een sterke behoefte voor expressie had (wij noemen dit een esthetische drijfveer) en na dit inzicht aan een opleiding fotografie is begonnen: over aanwakkeren van vuurtjes gesproken!

Ook stappen maken met drijfveren?

Begin eens met een gesprek over dit onderwerp met je medewerkers. Heb je meer handvatten nodig, weet dan dat ik werk met de drijfverenanalyse die je snel en concreet inzicht geeft door een uitgebreid rapport die tijdens een coachgesprek op maat wordt gemaakt. Succes verzekerd!

Vuurtjes stoken dus, dat is wat ik jou als leidinggevende en je medewerkers gun! Zeker in deze winterse tijden…

Ik zou het heel fijn vinden wanneer je deze blog zou willen liken of delen met mensen in je omgeving die in dit onderwerp geïnteresseerd zijn! Wanneer je meer nieuws van mij wilt ontvangen kun je je inschrijven voor mijn nieuwsbrief. Vast dank je wel daarvoor!

 

Bron: Coachkalender Scheur je Los